logo

Να δώσουμε κάποιους ορισμούς

Με το πέρας της εορταστικής περιόδου επιστρέφουμε και πάλι στις τακτικές εβδομαδιαίες μας δημοσιεύσεις κάθε Παρασκευή και συνεχίζουμε δίνοντας κάποιους “ορισμούς” σε βασικούς φωτογραφικούς όρους, σε μια προσπάθεια να ξεδιαλύνουμε το οποιοδήποτε θολό τοπίο, που μπορεί να υπάρχει σε ανθρώπους που τώρα ξεκινάνε με την φωτογραφία.

Έχουμε λοιπόν:

Τι είναι το stop

Η έννοια του stop στην φωτογραφία έχει να κάνει με την διαφορά του φωτός που καταγράφεται στην φωτογραφία με την μεταβολή στις τρέχουσες ρυθμίσεις ταχύτητας, διαφράγματος και ISO. Πιο συγκεκριμένα όταν λέμε + 1 stop σημαίνει ότι έχουμε επηρεάσει τις πιο πάνω ρυθμίσεις ώστε να καταγραφεί το διπλάσιο φως από πριν. Όταν λέμε – 1 stop σημαίνει σημαίνει ότι έχουμε επηρεάσει τις πιο πάνω ρυθμίσεις ώστε να καταγραφεί το μισό φως από πριν. Άρα η διαφορά 1 stop σημαίνει ουσιαστικά το διπλάσιο ή το μισό φως ανάλογα αν είναι συν ή πλην αντίστοιχα. Πολύ συχνά χρησιμοποιείται και η διαβάθμιση του 1/3 stop.

Έκθεση μίας φωτογραφίας

Στη φωτογραφία, η έκθεση είναι η ποσότητα του φωτός ανά μονάδα επιφάνειας που φτάνει στο φωτογραφικό φιλμ ή ηλεκτρονικό αισθητήρα εικόνας και καθορίζεται από την ταχύτητα του φωτοφράχτη, το διάφραγμα του φακού και η φωτεινότητα σκηνής. Σημαντικό ρόλο, στην τελική φωτογραφία, παίζει και η ευαισθησία του φιλμ ή ηλεκτρονικού αισθητήρα.

Πιο πρακτικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάτω από έναν συγκεκριμένο φωτισμό η έκθεση είναι το σύνολο των ρυθμίσεων της ταχύτητας φωτοφράχτη, του διαφράγματος και της ευαισθησίας του φιλμ ή του ηλεκτρονικού αισθητήρα που θα μας δώσουν την φωτογραφία.

Ποια είναι η σωστή έκθεση; “Σωστή” έκθεση μπορεί να οριστεί μια έκθεση που επιτυγχάνει το αποτέλεσμα που θέλει ο φωτογράφος! Δηλαδή, είναι κάτι καθαρά υποκειμενικό και έχει να κάνει με το τη θέλει να προβάλει ο φωτογράφος.

Τώρα αν θέλουμε να είμαστε και πάλι λίγο πιο πρακτικοί, θα μπορούσαμε να πούμε ότι μία “σωστή” έκθεση είναι αυτή που μας επιτρέπει να βλέπουμε όλες τις λεπτομέρειες στα λευκά – άσπρα σημεία της φωτογραφίας καθώς και στα σκιερά μαύρα σημεία της φωτογραφίας.

Υπερέκθεση

Μία φωτογραφία λέμε ότι έχει υπερέκθεση όταν στα λευκά-άσπρα μέρη της φωτογραφίας δεν μπορούμε να διακρίνουμε κάποια λεπτομέρεια. Η υπερέκθεση δημιουργεί “καμένες” περιοχές σε μία φωτογραφία όπου δεν είναι δυνατόν να διακρίνουμε κάποια λεπτομέρεια στις λευκές υπερφωτισμένες περιοχές.

Υποέκθεση

Μία φωτογραφία λέμε ότι έχει υποέκθεση όταν στα μαύρα-σκιερά μέρη της φωτογραφίας δεν μπορούμε να διακρίνουμε κάποια λεπτομέρεια.

Διάφραγμα

Το διάφραγμα δεν είναι τίποτα άλλο από μία τρύπα που δημιουργείται μέσα στο φακό, από μία σειρά ελασμάτων που κινούνται και καθορίζει την ποσότητα του φωτός που περνάει μέσα από το φακό. Το διάφραγμα καθορίζεται με τους αριθμούς f, όσο μικρότερος ο αριθμός f τόσο μεγαλύτερο το άνοιγμα μέσα στο φακό. Παρακάτω δείτε τις τιμές διαφράγματος με διαφορά μεταξύ τους 1/3 stop.

f-stop-chart-full-and-thirds2

Ταχύτητα φωτοφράχτη

Είναι ο χρόνος που μεσολαβεί από την πτώση της πρώτης κουρτίνας του φωτοφράχτη μέχρι να πέσει και η δεύτερη κουρτίνα και να καλυφθεί το φιλμ ή ο ηλεκτρονικός αισθητήρας.

Μετράται σε δευτερόλεπτα και κλάσματα του δευτερολέπτου και συναντάται πολλές φορές και σαν «ταχύτητα κλείστρου» η απλά «ταχύτητα».

Παρακάτω βλέπουμε την κλίμακα των ταχυτήτων με διαφορά μεταξύ τους 1 (έντονα & υπογραμμισμένα) και 1/3 stop.

30, 25, 20, 15, 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2.5, 2, 1.6, 1.3, 1, 1/1.3, 1/ 1.6, 1/2, 1/2.5, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/8, 1/10, 1/13, 1/15, 1/20, 1/25, 1/30, 1/40, 1/50, 1/60, 1/80, 1/100, 1/125, 1/160, 1/200, 1/250, 1/320, 1/400, 1/500, 1/640, 1/800, 1/1000, 1/1250, 1/1600, 1/2000, 1/2500, 1/3200, 1/4000

ISO

Το ISO καθορίζει την ευαισθησία του φιλμ ή του ηλεκτρονικού αισθητήρα της φωτογραφικής μηχανής. Με απλά λόγια, αν η ταχύτητα, το διάφραγμα και η φωτεινότητα της σκηνής παραμείνουν σταθερές, τότε αν αυξήσουμε την ευαισθησία του αισθητήρα (ή του φιλμ) θα καταγράψουμε περισσότερο φως ενώ αν την μειώσουμε λιγότερο.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε χαρακτηριστικές τιμές ευαισθησίας ISO με διαφορά μεταξύ τους 1 (έντονα & υπογραμμισμένα) και 1/3 stop.

100, 125, 180, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 4000, 5000, 6400 

 

Όσα αναφέραμε παραπάνω είναι η πιο πολυχρησιμοποιημένες έννοιες στην φωτογραφία και εάν τις έχετε κατανοήσει, επί της αρχής τους, τότε η πορεία σας στη φωτογραφία θα είναι πολύ εύκολη.

Ακολουθείστε το blog μας κάνοντας εγγραφή με το e-mail σας ή κάνοντας like και ακολουθώντας το KP Photography Cinematography στο Facebook για να ενημερώνεστε πάνω στην φωτογραφία και υποσχόμαστε ακόμη πιο ενδιαφέροντα θέματα.

Για να δείτε με τι ασχολούμαστε και τι μπορούμε να κάνουμε για εσάς, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα μας www.kpstudio.gr

Και όπως πάντα θα χαρούμε να δούμε τα σχόλια σας και να απαντήσουμε σε ερωτήσεις.

  • Share

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *